måndag 21 februari 2011

Att gå vilse


Ibland går man lite vilse. Idag var det jag som visade vägen.
- Vars är Grev Turegatan? frågade en kvinna som kom norrifrån (och då menare jag inte Solna). Kartan hon hade var felritad och jag hjälpte henne till rätta. Hon var mer än tacksam.
- Var ligger Banérgatan? frågade nästa vilsna.
Jag pekade och visade.
Vid Medborgarplatsen kom en man emot mig och nu undrade jag vilken gata han letade efter. Men han hade en helt annan fråga.
- Blir man tjock av potatis?
Jag sa att potatis är toppen, men det beror på vad man har till. Han klappade sin något runda mage och sa att han blivit tjock.
- Du kanske ska röra på dig mer, sa jag.
- Tack så mycket. Du är snäll, sa mannen och gick vidare.
Jag visade några till rätta. Tänk sådan glädje det gav mig!
Men ikväll är det jag som behöver hjälp. Jag ska till Täby.

6 kommentarer:

  1. Jaha... Vad kan jag göra för dig???

    SvaraRadera
  2. Mira: Tack! Vilken omtanke! Men jag ska nog hitta. Det är bara lite osäkert att vara ute på andra områden än jag är van vid.

    SvaraRadera
  3. Kul att prata med så många okända och hjälpa de tillrätta! Hur gick kvällens landbygdsorientering? :)

    SvaraRadera
  4. Ler både åt ditt inlägg och Eddies kommentar - landsbygdsorientering, jo jag tackar jag ;-)

    SvaraRadera
  5. Underbar historia. Hoppas det gick bra i Täby.
    Hälsningar från en annan del av landsbygden.

    SvaraRadera
  6. Eddie: Hihi,tack, det gick bra faktiskt! Vi fick fråga oss fram. Men bara lite :)

    Christina: Kul! Ja, Eddie kom på ett bra ord där.

    Ulla G: Tack! Ja, det gick så bra och som tur var blev vi skjutsade till tunnelbanan!

    SvaraRadera