tisdag 8 februari 2011

En bra bok



- Har du inte läst dem!? Men gör det. De är så bra.
Jag satt i köket i vår gamla lägenhet och pratade i telefon med min gudmor. Vi kom att tala om Vilhelm Mobergs Utvandrarböcker.
Nu har vi flyttat. G och jag till en annan lägenhet och min gudmor från det här jordelivet till gud vet var. Men jag har länge tänkt på vad hon sa. ”De är så bra”.

Så en dag nyligen stod ”Utvandrarna” där på biblioteket. Jag började läsa - och fastnade. Sedan lånade jag ”Invandrarna” och nu är jag inne på den tredje i serien, ”Nybyggarna”. De här böckerna är så bra, så viktiga, så aktuella. De berättar allas vår historia, dessutom på ett underbart språk.
Svenskarna flyttade till Nordamerika och skulle aldrig mer se sitt hemland och sina nära. Karl Oskar skrev två gånger om året till sina föräldrar och sin syster. Kristina kunde varken läsa eller skriva. Det ansågs onödigt att hon skulle lära sig det. Hon var ju kvinna.
Det är inte svårt att dra paralleller till andra delar av världen nu. Eller i vårt eget land. Många här kan inte återvända. Men av andra skäl.

Alla har flyttat någon gång och livet förändras. Den tiden vi hade i vår gamla lägenhet går inte att få tillbaka. Inte lägenheten heller. Vi bor bra nu. Men det tog tid innan det kändes så. Innan det kändes ”hemma”. I alla fall för mig. Precis som med Karl Oskar och Kristina. Det är därför det här är en klassiker.
Vilhelm Mobergs Utvandrarböcker får bli min bokrekommendation. ”De är så bra”. Min gudmor hade rätt.

4 kommentarer:

  1. Så lustigt, i går talade mor och jag om ut- och invandrarböckerna, och konstaterade att det nog är dags att läsa om dem.
    De är bra, jättebra!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Där ser man :) De kan gott läsas om!

    SvaraRadera
  3. Vissa böcker skäms jag att jag inte har läst, dom här har jag bara läst utdrag ur och tyckt mycket om...men läst dom i sin helhet har jag inte gjort.
    Nästa gång jag går till biblioteket kanske jag lånar dom - tack för påminnelsen!
    Man kanske borde skicka några böcker till Jimmie Åkesson också, han som hyr sin folkdräkt på Skansen...

    SvaraRadera
  4. Christina: Som du märkt är du inte ensam om att inte ha läst dem. Det är så härligt att bara ”gå in” i den där världen. Härligt också att det är hela fyra böcker.
    Ja, det kanske vore nåt för J.Å. Skickar du?

    SvaraRadera